Nieuwe diesel voor de Range Rover
Bron: Autdoor
Nieuwe diesel voor de Range Rover
ALMELO - Land Rover komt met een kleine facelift voor hun topmodel de Range Rover. Met als belangrijkste nieuws een compleet nieuwe diesel die hard nodig is om de concurrentie aan te kunnen.
De concurrentie heeft lang genoeg kunnen lachen om de prestaties van de oude' BMW-diesel. Slechts 177 pk leverde deze 3.0 liter zes-in-lijn dieselmotor. Dit blok moest het onder andere opnemen tegen de 313 pk die de 5.0 liter V10 van de Volkswagen Touareg levert. Maar nu gaat de Range Rover het geweld aan met een compleet nieuwe 3.6 liter V8 dieselmotor met 272 pk. Nog iets minder dan de concurrentie, maar het is dan ook een kleinere motor. Het koppel van 640 Nm mag er ook wezen! Het grote voordeel van de nieuwe V8 is het geluidsniveau, de nieuwe motor is volgens Land Rover zelfs 75% stiller dan zijn voorganger. Gekoppeld aan een zestraps automaat van ZF gaat de Range Rover is slecht 9,2 seconden naar de honderd. De topsnelheid is begrensd op 200 km/h. De motor gaat overigens TDV8 heten en wordt binnenkort ook leverbaar bij Jaguar.
Nog meer nieuws
Naast de nieuwe diesel, heeft Land Rover ook het interieur subtiel gewijzigd. Zo is de lay-out gewijzigd, we zien nieuwe luchtroosters en de versnellingspook is iets verplaatst. Daardoor is ook het contactslot veranderd van plaats, verder heeft de Range Rover er iets meer bergruimte bij gekregen. Dit in de vorm van twee dashboardkastjes en andere (lees: grotere) bekerhouders. Naast deze wijzigingen ook nog één in de techniek. Zo krijgt de Range Rover vanaf nu ook het geavanceerde Terrain Response-systeem mee. Met dit systeem wordt rijden over onverhard terrein een stuk makkelijker, omdat de elektronica deels de besturing overneemt.