Nieuw: Range Rover Sport met 211 pk TDV6
Bron: www.autoblog.nl/archive/2010/09/21/range-rover-sport-krijgt-nieuwe-instapper-tdv6
Een nieuw instappertje van de Range Rover Sport moet de verkoop een impuls geven. Maar wat is er nog sportief aan een schamele 211 pk turbodiesel in een auto van dik 2500 kilo?
De Range Rover Sport werd ooit gelanceerd als het sportieve broertje van de normale Range Rover. Een dikker uiterlijk, beter rijgedrag en betere prestaties moesten de Range Rover ook voor het jongere en sportiever ingestelde publiek toegankelijk maken. De vraag is echter wat een TDV6 met 211 pk in dit model te zoeken heeft. Met een sprint naar de 100 in 10,9 seconden is er toch weinig “Sport” meer aan de Range Rover Sport, daar kan zelfs het koppel van 520 Nm niets aan veranderen. De motor wordt door Range Rover TDV6 gedoopt en is overigens in de basis hetzelfde als de reeds bekende TDV6 met 245 pk. De topsnelheid van beide motoren is dan ook hetzelfde: 193 kilometer per uur. Beide varianten van de TDV6 voldoen aan de EU5 norm.
Voor het modeljaar 2011 heeft Range Rover voor de Sport ook nog wat andere nieuwtjes. Er zijn drie nieuwe lakkleuren beschikbaar (Fuji White, Baltic Blue en Siberian Silver) en er worden twee gadgets geïntroduceerd die we al kennen van de Discovery en die je vooral helpen bij het terreinrijden, iets wat je natuurlijk met een Range Rover Sport heel vaak doet. Het eerste is Helling acceleratieregeling (GAC), een systeem dat je helpt om de snelheid beperkt te houden door bij te remmen bij het afdalen van steile heuvels. De tweede gadget is Helling startassistent (HSA), een systeem dat je bijstaat bij het succesvol uitvoeren van de hellingproef. Doordat het systeem de remdruk even vasthoud heb je tijd om je voet te verplaatsen naar het gaspedaal, hierdoor begin je niet direct achteruit te rollen. Handig, er zijn vast een hoop mensen die dat graag bij hun rij-examen hadden gehad.
De Range Rover Sport TDV6S is in Nederland voor de consument verkrijgbaar vanaf 82.900 euro.