BMW roept 500.000 auto’s terug vanwege motordefect
2014/04/17
door Bas
in
NIEUW,
NIEUWS
Bron: www.ikwilvanmijnBMWaf.nl
Ook voor BMW is een terugroepactie niet echt uniek. Eerder dit jaar riep BMW in China al 10.000 exemplaren van de 7-serie terug vanwege een softwareprobleem. Door hobbelige wegen zouden de deuren spontaan opengaan. Eind vorig jaar werden er in Nederland 1.000 BMW’s teruggeroepen wegens een probleem met de brandstoffilterverwarming, waardoor in het ergste geval brand zou kunnen ontstaan.
Steeds vaker roepen autofabrikanten auto’s terug om problemen met toezichthouders voor te zijn en een groot schandaal te voorkomen, zoals het huidige schandaal rondom General Motors. Deze Amerikaanse autobouwer stond enkele weken geleden volop in de schijnwerpers nadat onder andere bekend werd dat een probleem met het contactslot al tien jaar lang intern bekend was, maar voor de buitenwereld verborgen werd gehouden. GM riep 3 miljoen auto’s terug.
Bron: www.ikwilvanmijnBMWaf.nl
Na Toyota is het nu de beurt aan de Duitse autofabrikant BMW om een wereldwijde terugroepactie op te zetten. BMW roept namelijk 489.000 auto’s terug vanwege een probleem met de variabele kleppenbesturing (VANOS) in het N55-blok.
Wat is precies het probleem? Een bout waarmee het systeem is bevestigd kan losraken, of – in het ergste geval – afbreken. Het bewuste probleem doet zich voor in BMW die geproduceerd zijn van september 2009 tot en met november 2011 met modeljaar 2010 tot en met 2012. Het zou om de volgende modellen gaan:
Modellen met mogelijk defect
- 2010-12 1 Serie
- 2010-12 3 Serie
- 2010-2012 5 Serie
- 2010-12 5 Serie Gran Turismo
- 2012 6 Serie
- 2010-2012 X3
- 2010-12 X5
- 2010-12 X6
- 2010-12 Z4
Het N54-blok
Het N55-blok is de opvolger van het veelgeplaagde N54-blok. Het N54-blok is een 3,0 liter twinturbo 6-cilinder die in 2006 debuteerde in de BMW 335i. Enkele jaren geleden zou volgens gefrustreerde BMW rijders in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten de hoge druk brandstofpomp bij deze motor erg gevoelig zijn voor storingen. Hierdoor kan de motor volledig uitvallen of vermogen verliezen. Daarnaast zouden er problemen zijn met de turbo’s, waardoor er veel vermogen verloren gaat en rijders last hebben van een turbo-gat. BMW heeft het N54-blok toentertijd vervangen door het N55-blok.Wereldwijd BMW’s terug
In Noord-Amerika worden er 156.000 BMW’s teruggeroepen naar de garage. In China gaat het om 232.098 stuks. Om hoeveel Nederlandse exemplaren het gaat is nog onbekend. Naast Noord-Amerika en China blijven er nog 100.000 auto’s over die over resterende continenten worden teruggeroepen.Eerdere terugroepacties
De Japanse autofabrikant Toyota vorige week nog 6,76 miljoen auto’s terug wegens mogelijke problemen met de stuurkolombevestiging, waaronder 26.000 Nederlandse exemplaren.Ook voor BMW is een terugroepactie niet echt uniek. Eerder dit jaar riep BMW in China al 10.000 exemplaren van de 7-serie terug vanwege een softwareprobleem. Door hobbelige wegen zouden de deuren spontaan opengaan. Eind vorig jaar werden er in Nederland 1.000 BMW’s teruggeroepen wegens een probleem met de brandstoffilterverwarming, waardoor in het ergste geval brand zou kunnen ontstaan.
Steeds vaker roepen autofabrikanten auto’s terug om problemen met toezichthouders voor te zijn en een groot schandaal te voorkomen, zoals het huidige schandaal rondom General Motors. Deze Amerikaanse autobouwer stond enkele weken geleden volop in de schijnwerpers nadat onder andere bekend werd dat een probleem met het contactslot al tien jaar lang intern bekend was, maar voor de buitenwereld verborgen werd gehouden. GM riep 3 miljoen auto’s terug.