4 x 4 is Skoda SUV. Maak kennis met de Kodiaq
Bron: www.noordhollandsdagblad.nl/thema/wegenwiel/article28390432.ece/Skoda-duikt-in-suv-segment
Skoda komt in 4 jaar met 4 nieuwe suv's. Als eerste met de Kodiaq . Daarna komen er kleinere modellen. Skoda heeft al een suv in het programma, maar met die Yeti 5-zitter kan niet aan de volledige vraag naar suv’s worden voldaan. De olijke auto dekt slechts een klein deel van de marktvraag af. De Yeti opereert in de klasse van de midsize-suv’s, waar ook de Nissan Qashqai, VW Tiguan en Mazda CX-5 actief zijn. Een alternatief voor de grotere jongens is het model niet.
Daarvoor introduceert Skoda de fonkelnieuwe Kodiaq. Die wordt aanmerkelijk hoger dan de Yeti gepositioneerd: lengte en breedte van respectievelijk 4,70 en 1,88 meter, ofwel 47 cm langer en 8 cm breder dan de Yeti. De extra afstand tussen de bumpers stelt Skoda in staat om een derde zitrij te monteren, zodat de Kodiaq maximaal zeven personen kan vervoeren. Wie kiest voor de 5-zits versie beschikt over een 720 liter grote bagageruimte, die tot 2065 liter is uit te breiden. De 1550 kg zware 7-zitter heeft een veel kleinere basisinhoud van 270 liter, die tot 630 toeneemt wanneer de derde zitrij in de wagenvloer verdwijnt.
Maart volgend jaar
Skoda stelt de Kodiaq officieel op 1 september voor, waarna de grote suv zijn publieksopwachting begin oktober maakt op de Autosalon van Parijs. Het duurt vervolgens tot eind maart volgend jaar voordat de eerste exemplaren in de Nederlandse showrooms staan.
Skoda benadrukt dat de Kodiaq zeker geen terreinbikkel is, maar dat hij tot op zekere hoogte wel offroad gereden kan worden. Zaken als esp, abs en tractiecontrole reageren na een druk op een knop tot 30 km/u in een aangepaste modus. Het is een van de features die Skoda op de Kodiaq introduceert. Andere items zijn onder meer een automatisch uitklappende deurbeschermer voor geopende portieren, een paraplu in de voorportieren, een automatische kofferklep (voet onder de achterbumper bewegen) en bagageruimteverlichting die ook buiten de auto als schijnwerper is te gebruiken. De prijzen zijn nog niet bekend, daarover wordt momenteel druk onderhandeld tussen importeur en fabrikant. Overigens heeft Skoda van de Kodiaq ook nog een prachtige coupéversie in ontwikkeling, een auto die in China zal worden gebouwd en in eerste instantie ook alleen voor die markt is bedoeld. Wel wordt onderzocht of er ook in Europa productiecapaciteit voor kan worden gecreëerd.
Opvolger Yeti
Hoewel de Kodiaq Skoda’s tweede suv is, is het ’t eerste model dat volgens de kersverse designstijl is vormgegeven. Alle toekomstige semi-offroaders van het merk volgen de stijl van de Kodiaq. Dus ook de opvolger van de Yeti. Dat model wordt eenvoudig gezegd een verkleinde versie van de Kodiaq. Ten opzichte van het prototype zoals dat in 2009 werd gepresenteerd, groeit de 5-zitter in alle richtingen om zo zijn positie binnen het Skoda-programma duidelijk te maken. Met 17 cm (tot 4,30 meter) meer lengte blijft de Yeti nog steeds op ruime afstand van zijn grote broer. Door de Yeti te laten groeien, creëert Skoda eronder ruimte voor een derde suv. Dat wordt een ruigere variant van de Fabia, waarmee de Tsjechen de concurrentie aangaan met populaire auto’s als de Peugeot 2008, Renault Captur, Fiat 500X en Opel Mokka. In 2020 moet het eerste model van de band rollen en is het suv-programma compleet.