Importheffing Polen slecht voor gebruikte auto prijzen Nederland

2016/11/10 door Bas in NIEUWS
Bron: motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/ceny-sprzedaz/news-nawet-18-tys-zl-akcyzy-za-sprowadzony-samochod-szokujace,nId,2297567

Auto export onder druk

€ 4.140, dat is het hoogste importtarief wat vanaf januari 2017 van toepassing zal zijn bij de import van een gebruikte auto naar Polen. Als je dit vergelijkt met het gemiddelde netto maandinkomen van € 487, dan zal het logisch zijn dat de gevolgen voor de export van gebruikte auto's naar Polen desastreus zullen zijn.

Een dergelijk verhoging van de importheffingen hadden Poolse auto-eigenaren waarschijnlijk niet had verwacht. Het ministerie van Financiën bereidt zich voor om de importheffing te veranderen. In het kort, om een gebruikte auto te importeren in Polen wordt erg onaantrekkelijk gemaakt. Invoer van deze auto's wordt volledig onrendabel.
 
Het nieuws van het plan voor de nieuwe importheffingen van het ministerie van Financiën bereikte de krant "Dziennik Gazeta Prawna". Volgens het ontwerp van het nieuwe belastingplan zal deze niet alleen afhangen van de cilinderinhoud, maar ook van de leeftijd van het voertuig. En alsof dat nog niet genoeg is, zal de belasting geheven worden op alle voertuigen met een gewicht tot 3,5 ton, terwijl tot nu toe alleen bedrijfswagens de pineut waren.
 
Auto importeren stuk duurder

Dit betekent in de praktijk dat het veel duurder wordt om auto’s te importeren. Vandaag de dag is de gemiddelde leeftijd van een voertuig in Polen 11 jaar. Bijna de helft van de in het kader van een privé-invoer in het land ingevoerde auto’s is ouder dan 10 jaar.
 
De regering wil de auto’s afhankelijk van hun leeftijd verdelen in vier hoofdgroepen. Ook moeten de groepen worden samengesteld uit acht groepen motorvermogen. Dus je kunt niet praten over een 'vereenvoudiging' van het huidige systeem (twee tarieven van de importheffing en opgesplitst in twee groepen cilinderinhoud).
 
Bij invoering van het nieuwe autoplan zullen de rijkste mensen, die zich een relatief nieuwe of volledig nieuwe auto kunnen kopen, profiteren. Bijvoorbeeld – het importtarief van een nieuwe auto met een cilinderinhoud van 1.499 cm3 bedraagt € 148. Ter vergelijking, dezelfde auto met een leeftijd van 6 jaar (nieuw geleverd in 2010-2015) heeft een importheffing van 8€ 188. Bij het importeren van een auto geproduceerd tussen 2005 en 2009 moet maar liefst € 258 betaald worden. Als men een auto importeert van vóór 2004 dan zal het bedrag van de importbelasting stijgen tot € 338.

Maar dit is niets vergeleken met de verhoging importheffing voor oudere auto's met grotere motoren.
- Voor voertuigen met een motorinhoud van meer dan 2,0 liter ligt het bedrag van de importheffing tussen de € 407 en de € 943.
- Voor nieuwe auto's met een motorinhoud van meer dan 3,0 liter is de importheffing € 1.930, deze bedraagt € 2.186 voor auto’s met een bouwjaar voor 2004.
 
Bijvoorbeeld
Een BMW 330D E46 met een 3,0d motor, die in Polen tegenwoordig ongeveer € 3.450 waard is, zal vanaf januari € 2.186 aan importheffing krijgen. Daarmee zal deze bij jongeren populaire auto bij import € 6.900 kosten.
 
Importheffing zal afhangen van de milieu belasting
De nieuwe importheffing op auto's zal afhangen van de motorinhoud en de leeftijd van de auto. Ook gaat de "omgevingsfactor" een rol spelen.

Het meest betalen de Polen voor de voertuigen met de grootste motoren (meer dan 4.000 cm3). Bij een nieuwe registratie zal dit € 2.908 gaan betalen, voor de oudste voertuigen (tot bouwjaar 2004) € 4.288. De kans is groot dat deze nieuwe methode voor de berekening van de importheffing al aan het begin van volgend jaar ingevoerd zal worden.
 
Onder de geïmporteerd auto’s die naar Polen komen domineren voertuigen van 10 jaar en ouder, dat wil zeggen de categorie waarvan de verhoging van de importheffing dramatisch is.

Opgemerkt moet worden dat de Polen deze oude auto’s niet "voor de lol" importeren of leuk vinden, de reden is dat de meerderheid van de bevolking alleen deze auto’s kan betalen. De goedkeuring van een dergelijke drastisch plan van de regering om de heffing te verhogen zal effectief zijn om de import van oude gebruikte auto’s te stoppen, probleem is dat er niets is dat dit gat kan vullen.

Polen importeren meer en meer oude auto's.
11 jaar en 8 maanden - is de gemiddelde leeftijd van dit jaar ingevoerde auto's in Polen. Het is ongeveer 10 maanden ouder dan in 2015 - volgens een rapport Samar. De invoer in de periode van januari tot juli steeg met 13,4 procent. Registraties van nieuwe auto's groeit sneller - met 17 procent.
 
De koper van een auto € 2.000 tot € 3.000 is op geen enkele manier aan te moedigen om een nieuwe auto te kopen, omdat ze simpelweg niet beschikken over een vier keer groter budget. Het belemmeren van de toestroom van gebruikte auto's uit het westen zal dus verdere verlenging van de levensduur van bestaande auto's stimuleren. Dus zal de gemiddelde leeftijd van het wagenpark in Polen snel groeien.

Polen het Cuba van Europa?

In plaats van sloop van oude auto’s zal men door gebrek aan geld de oude auto’s door blijven rijden. Bijgevolg, indien de voorgestelde tarieven in werking zullen treden, zal Polen - letterlijk – het automotive openluchtmuseum van Europa worden. En in een paar jaar zullen de Poolse wegen lijken op bekende beelden van Cuba.
 
Ook de fiscale economie zal lijden

Het is onmogelijk om te vergeten dat de industrie "auto" - gecentreerd rond de import van gebruikte auto's – niet alleen werkt met handelaren, maar ook duizenden automonteurs, autoschadeherstelbedrijven en importeurs van auto-onderdelen. Deze markt gaat hier ook last van gaat krijgen. Ook zal de lpg-industrie lijden. Vrijwel alle goedkope en oude auto's met benzinemotor worden in Polen voorzien van een daar aantrekkelijke lpg-installatie. Wanneer de import wordt geremd, hebben deze installateurs niets meer te doen.
 


Share/Save/Bookmark