Range Rover Sport SVR verslaat Ferrari 458 Italia
Niemand verwacht dat een SUV sneller is dan een exotische supercar. Maar op de Tianmen Road in China verbeterde de vernieuwde Range Rover Sport SVR het oude snelheidsrecord. Aan het stuur zat de Nederlandse coureur Ho-Pin Tung.
De Range Rover Sport SVR, dé performance SUV van Land Rover, verpletterde het snelheidsrecord voor de 11,3 kilometer lange Tianmen Road in China, ook wel bekend als 'de weg naar de hemelpoort'. Panasonic Jaguar Racing-coureur Ho-Pin Tung stuurde de standaard uitgevoerde productieversie van de Range Rover Sport SVR over de bergweg met 99 bochten in de (onofficiële) recordtijd van 9 minuten en 51 seconden. De gemiddelde snelheid was 68,8 km/uur. Daarmee verbeterde Ho-Pin Tung het oude record van 10 minuten en 31 seconden dat in 2016 met een Ferrari 458 Italia was gevestigd.
Panasonic Jaguar Racing-coureur Ho-Pin Tung: "Ik ben als coureur wel gewend aan hoge snelheden, maar deze rit met 99 bochten was toch iets heel anders. Geconcentreerd blijven was het moeilijkst doordat de weg heel bochtig is en langs diepe ravijnen voert. Een foutje zou fataal zijn. Ik probeerde in het juiste ritme te komen en de Range Rover Sport SVR hielp daarbij. Het is dan wel een SUV, maar met de performance en wegligging van een supercar. Bovendien kom je met de Range Rover SVR op plaatsen waar je met zo'n sportwagen alleen maar van kunt dromen."
Snelste Land Rover ooit
De verbeterde Supercharged V8-motor levert een vermogen van 423 kW (575 pk) en een koppel van 700 Nm, waarmee de vernieuwde Range Rover Sport SVR de snelste Land Rover ooit is. Het model accelereert vanuit stilstand in slechts 4,5 seconden naar 100 km/uur. De topsnelheid ligt op 280 km/uur. Het design van het sportieve vlaggenschip is gewijzigd en er zijn meer lichtgewicht materialen toegepast om de prestaties en het weggedrag te optimaliseren.
Mede dankzij aanpassingen aan het onderstel reageert de Range Rover Sport SVR sneller op de input van de bestuurder zonder dat dit ten koste gaat van het traditionele comfort van Range Rover. De technici van Special Vehicle Operations hebben de duikneiging van de SUV bij hard remmen – en het tegenovergestelde bij hard accelereren – verminderd. Dankzij wijzigingen in de vering en dempers helt de auto minder over in bochten, stuurt die nog beter in en is de grip in bochten verbeterd.
De koolstofvezel motorkap is een kenmerkende feature die de specialisten van SVO ontwikkelden. De grote luchtopeningen in de motorkap accentueren het prestatiepotentieel van de performance SUV. De gewijzigde voorbumper zorgt voor een betere koeling van de remmen en de motor. De nieuwe, lichtgewicht SVR Performance-stoelen met Windsor-lederen bekleding bieden optimale steun in combinatie met traditionele Range Rover-luxe.