Outlander EVO Turbo 202 pk!

2006/12/12 door Bas in
Bron: Autoweek

ALMELO - Mitsubishi heeft door de jaren naam gemaakt in de rallysport. Sinds kort levert het merk zijn rallykanon ook in SUV-outfit: de Outlander Turbo, met de motor uit de Lancer EVO. Voor snelle gezinnen een aardig én vlot alternatief voor een SUV.

Vanbuiten is de Outlander Turbo te herkennen aan de luchtinlaat op de motorkap, 17-inchwielen en titaniumkleurige behuizing van de voor- en achterlichten. Met deze uitdossing ziet de stijlvolle Outlander er strijdlustig uit. Verder valt op dat de Mitsubishi vrij hoog op zijn poten staat, terwijl het hier toch om een snelle versie gaat.

Het dashboard is gelijk aan dat van de andere versies en oogt eenvoudig door de grote vlakken en de niet al te fraaie materialen. Vanbinnen onderscheidt de Turbo zich door de stoelen, die bekleed zijn met leer en alcantara en hier en daar zien we wat kunststof met een carbonprintje. Een glazen schuif-/kanteldak is standaard. De glasplaat boven de achterpassagiers kan niet open. Nu we toch op de achterbank zijn: de Outlander biedt hier een fikse portie beenruimte, zelfs met de voorstoelen in de achterste stand. Voor een gezin met kinderen en een vader of moeder die van doorrijden houdt, is de snelste Outlander een serieuze optie. Dat maakt 'm tot een aardig én vlot alternatief voor een MPV, hoewel hij een derde zitrij mist.

Trage turbo
De tweeliter turbomotor is bekend van het spectaculaire rallykanon de Mitsubishi EVO III, maar het vermogen is teruggeschroefd van 275 naar 202 pk. Da's aardig wat, maar vergeet niet dat er een SUV van bijna 1.600 kg omheen zit. Desondanks is het best een rappe auto, want een sprintje vanuit stilstand naar 100 km/h binnen 8 tellen is niets om je voor te schamen.

Onder de 3.000 toeren jaagt de turbocompressor niet genoeg lucht de poorten in om voor een wagonlading koppel te kunnen zorgen. Niet echt het motorkarakter dat je meteen enthousiast maakt. Dat gebeurt pas als de turbo volop actief is en de Outlander Turbo echt ontketent. Dan maakt hij echt reuzenstappen. De versnellingsbak van de Outlander schakelt fijn. De pook staat voelbaar in contact met de tandwielen en maakt feilloos schakelen mogelijk. Eigenlijk net zoals we dat ook al van de zwakker gemotoriseerde Outlanders kennen, al heeft 'ie andere overbrengingsverhoudingen dan die van de 2.0 en 2.4.

De Outlander is behoorlijk stug geveerd en daardoor stabiel als het erop aankomt. De besturing is daarbij ook nog eens direct en gevoelig. Je kunt er gewoon lekker mee stoeien, en daar is het toch om te doen bij deze turbo-SUV. De Outlander maakt zijn sportieve aspiraties zeker waar en mag zich met recht een familielid van de EVO VIII noemen. Hij mag dan iets te kort schieten bij lage toerentallen, dat maakt hij met zijn weggedrag ruimschoots goed. Maar de echte liefhebbers van snel en messcherp rijden, prefereren doorgaans een zitplaats wat dichter bij het asfalt en een koets die minder (be)weegt en een nog iets uitdagender voorkomen. Nee, de Outlander Turbo moet het vooral hebben van zijn sportieve prestaties, waarmee rappe inhaalsprintjes en snelle vakantieritten binnen handbereik liggen.

Het lijkt erop dat de Outlander is bedoeld voor hen die misschien een EVO VIII willen, maar daarmee in de praktijk niet uit de voeten kunnen. Bijvoorbeeld omdat er kinderen mee moeten. Dan scoort de Outlander punten omdat hij ruimte biedt. De Outlander is goed voor 1.500 kg trekgewicht, dus een kingsize caravan kan altijd mee.

Met dank aan Autoweek.


Share/Save/Bookmark