Waarom de SUV auto's in Belgie goed verkopen
Bron: www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G9338QTLE
De grote en kleine SUV's blijven verkopen als zoete broodjes. Ondanks hun hogere brandstofverbruik werden tijdens de eerste drie maanden van 2011 aanzienlijk meer SUV's ingeschreven dan vorig jaar. 'Het gevoel van veiligheid is de belangrijkste reden voor de keuze', zeggen de kopers. JanMuylaert
De Sports Utility Vehicle, kortweg SUV, ligt al maanden onder vuur omdat deze uit de kluiten gewassen modellen meer brandstof verbruiken en minder veilig zouden zijn voor fietsers en voetgangers. En toch blijft de verkoop ervan almaar stijgen. In de eerste drie maanden van dit jaar werden 24.548 SUV's ingeschreven, een forse toename tegenover de 17.290 in dezelfde periode vorig jaar. Dit jaar werd slechts de kleine versie van het autosalon georganiseerd en toch piekt de verkoop, van de compacte goedkope modellen tot de superdure SUV's. De spotgoedkope Dacia Duster (vanaf 11.900 euro) is de meest verkochte SUV.
Hoog zitten
'Het succes van de SUV heeft nog weinig te maken met de 4x4-aandrijving, want het merendeel van deze wagens heeft een eenvoudige aandrijving op twee wielen', zegt Joost Kaesemans van autofederatie Febiac. 'De groei van dit segment is vooral op rekening van de instapmodellen te schrijven zoals de Dacia Duster, Nissan Qashqai en de Peugeot 3008. Die zijn verkrijgbaar met een kleine dieselmotor. Ze zijn een beetje minder zuinig dan een klassieke personenwagen, maar zullen nooit 9 of 10 liter diesel verbruiken. De consument is niet op zoek naar extreem zuinige auto's. Dat doet hij alleen als er voordelen aan verbonden zijn zoals de overheidskorting op de auto's met een lage CO{-2}-uitstoot. Maar uit de keuze voor de SUV blijkt nog maar eens dat we rijke consumenten zijn.'
'Iedereen wil hoog zitten en dat kan in een SUV', zegt Tonny Verhelle, hoofdredacteur van AutoGids. 'De automobilist wil een gevoel van veiligheid en kiest daarom voor een robuust koetswerk. In een monovolume zit je ook hoog maar dat type auto is voor veel mensen te ruim. Het meerverbruik van een SUV is verwaarloosbaar want de rijstijl van de chauffeur is vandaag meer bepalend voor het brandstofverbruik dan de vorm van het koetswerk.'
Land Rover, constructeur van grote SUV's (vanaf 29.750 euro), noteert eveneens een groei van de verkoop. 'In de eerste drie maanden van 2010 werden 681 wagens verkocht en ingeschreven, nu zijn in dezelfde periode van 2011 al 722 stuks verkocht', zegt woordvoerster Isabelle Michiels. 'Ieder jaar neemt de kritiek op de SUV toe en ieder jaar groeit het segment. Het is duidelijk dat de consument zijn zin doet.'
Meer informatie over hde verkoop van SUV's is te vinden op de auto verkopen tips site AutoVerkopenTips.nl.