Porsche Cayenne motoren Diesel, Hybrid en Turbo aangepast
Bron: www.autovandaag.nl/porsche/porsche-cayenne-diesel-hybrid-en-turbo-opgewaardeerd/
De drieliterdiesel van de Porsche Cayenne is vanaf nu verder verfijnd. Het blok kreeg er vijf pk’s bij en maakt de Cayenne niet alleen sneller, maar ook zuiniger. Ook de Cayenne S Hybrid wint aan efficiency. Op verzoek is de Cayenne Turbo voortaan 540 pk sterk.
Porsche heeft de motor van de Cayenne Diesel vernieuwd en economischer gemaakt. Door opvallend ingrijpende technische aanpassingen – waaronder een nieuwe turbo, andere krukas, minder inwendige wrijving en verbeterd thermisch management - levert de drieliter V6-motor nu 245 pk, een stijging 5 pk. Daarbij is het verbruik 7.2 l/100 km en is de CO2-uitstoot teruggebracht tot 189 g/km. Tegelijkertijd zijn de prestaties van de 2080 kg wegende Cayenne Diesel verbeterd. De acceleratietijd van 0 naar 100 km/uur bedraagt nu 7,6 seconden (0,2 seconde sneller) en de topsnelheid is met 2 km/uur toegenomen tot 220 km/uur.
Porsche heeft ook de Hybrid Manager van de Cayenne S Hybrid geoptimaliseerd. Onder de juiste omstandigheden gebruikt de auto zijn milieusparende elektrische aandrijving nu zelfs al bij de koude start. Dat was voorheen alleen mogelijk als de auto op bedrijfstemperatuur was.
Op verzoek is de Cayenne Tubro nog krachtiger. Net als bij de Panamera Turbo is het mogelijk om het vermogen – met twee nieuwe turbo’s – zo’n 40 pk te verhogen naar 540 pk. Het maximumkoppel gaat omhoog naar 750 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/uur kost nog maar 4,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 281 km/uur, terwijl het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot niet wijzigen: de Cayenne Turbo verbruikt ook met deze bijzondere cijfers nog steeds 11,5 l/100 km en heeft een CO2-uitstoot van 270 g/km. Vanwege het grotere prestatiepotentieel heeft Porsche ook de koeling van de remmen verder verbeterd