Rijtest 2012 Landrover Rangerover Evoque
Bron: www.landrover.nl
We zijn lang aan het lijntje gehouden, maar nu is die er eindelijk. De nieuwe Laro RR Evoque. Check deze MotorTrend rijtest en je bent helemaal op de hoogte over de rijkwaliteiten en de uitrusting.
Als toetje ook de rijtest van Autowereld.com met het toen nog prototype:
Range Rover Evoque: veelbelovende eerste kennismaking
In het segment van compacte premium crossovers wordt door zowel potentiële klanten als de concurrentie met veel interesse uitgekeken naar de introductie van de Range Rover Evoque. Land Rover weet ons daarbij zorgvuldig op te warmen en de spanning hoog te houden. Geduld is namelijk nog even geboden, want pas na de zomer zal Land Rover de auto bij de dealers binnenrijden. Wij bevonden ons echter in de bevoorrechte positie om alvast kennis te kunnen maken.
Zelf achter het stuur van deze ontwikkelingsprototypes kruipen was er helaas nog niet bij, maar we hebben vanaf de bijrijderstoel wel kunnen observeren hoe de Evoque zich gedraagt op de testbaan van Land Rover en Jaguar in het Engelse Gaydon. En wel op een deel van het testparcours dat niet is voorzien van een strak geplaveid stukje asfalt, maar juist de grenzen van een auto moet aantonen. En zodoende stuurden de getrainde testrijders ons dan ook op volle snelheid over de vier kilometer lange baan. Wij reden in zowel de 190 pk sterke SD4-diesel alsook de 240 pk sterke Si4-benzine en stapten nog enthousiaster uit dan dat we instapten.
Groei
Onze dag op het hoofdkantoor bij Land Rover begon echter niet met het dynamische deel, maar met een uitgebreide serie presentaties van de betrokken ingenieurs, designers en enkele hooggeplaatsten bij Land Rover. Daarbij werd duidelijk dat Land Rover met de introductie van de Evoque aan de vooravond staat van een succesvolle toekomst. In 2010 pluste de fabrikant met 26% en de verwachting is dat de Evoque die groei alleen maar zal versterken. Deze kleinste Range Rover ooit – hij is 400 mm korter en 203 mm lager dan een Range Rover Sport – zal een nieuwe doelgroep aan gaan spreken. Land Rover verwacht dat de verdeling tussen mannelijke en vrouwelijke kopers gelijk verdeeld zal zijn terwijl de huidige Land Rover-koper voornamelijk man is.
Designprijs
De Evoque is niet alleen de kleinste Range Rover ooit, hij is zelfs een fractie kleiner dan de Freelander. Toch is het designteam van Gerry McGovern er wat ons betreft in geslaagd een echte Range Rover neer te zetten. De kenmerkende hoekige styling is vertaald naar een Range Rover van de 21ste eeuw en won onlangs zelfs al een prestigieuze designprijs. De keuze tussen een sportieve coupé of een praktische vijfdeurs is zelfs een unicum in de SUV-klasse.
Interieurruimte
Tijdens een presentatie in de ‘Virtual Reality cave’ demonstreerde Land Rover ons hoe men met behulp van 3D-technieken heeft gestreefd naar een zo ruim mogelijk interieur. De Evoque is qua buitenmaten weliswaar kleiner dan veel concurrenten, qua interieur merk je dat niet. Sterker nog, de Evoque biedt ondanks zijn aflopende daklijn achterin meer hoofdruimte dan bijvoorbeeld een Q5. Qua beenruimte moet de Evoque het overigens wel afleggen tegen de Audi. Opvallend genoeg kun je zelfs achterin de coupé prima zitten. Achterin klimmen vergt enige lenigheid, maar eenmaal neergestreken is het hier prima vol te houden.
SD4
We hebben de mogelijkheid om met twee van de drie beschikbare motoriseringen mee te rijden waarbij er twee vijfdeurs en één coupé staan opgesteld. We stappen als eerste in de 190 pk sterke SD4, gekoppeld aan de zestraps automaat. Eerder die dag hebben we te horen gekregen dat Land Rover zeer veel aandacht heeft besteed aan een stille loop van de motor en dat wordt direct bevestigd. Überhaupt zijn de rijgeluiden minimaal en overheerst er stilte in het interieur. De viercilinder dieselmotor mag dan rustig overkomen op de trommelvliezen, de prestaties zijn dik in orde. Cijfers wat betreft prestaties zijn nog niet vrijgegeven, maar de oliestoker lijkt weinig moeite te hebben met de Evoque. Dit is mede te danken aan het relatief lage gewicht van rond de 1.600 kg wat weer te danken is aan de toepassing van lichte materialen. Zo is de achterklep gemaakt van kunststof en zijn het dak en de motorkap uit aluminium opgetrokken.
Si4
Als we na een ronde over de testbaan overstappen in de 240 pk sterke benzinemotor lijkt het alsof deze testrijder is afgestemd op de auto. Al vanaf de eerste paar meters gaat het gaspedaal volledig richting de vloer en brult de viercilinder turbobenzinemotor er lustig op los. Land Rover heeft bij de dieselmotor vooral aandacht besteed aan de isolatie, maar heeft bij de benzinemotor juist de focus gelegd op beleving. De motor klinkt voor een viercilinder sportief en de prestaties – nul naar honderd in 7,6 seconden en een topsnelheid van 217 km/h – zijn keurig. De automaat wisselt razendsnel en bijna onmerkbaar van verzet en zodoende accelereren we in no-time richting zijn topsnelheid. Bochten worden door de testrijder naast mij op hoge snelheid genomen en met enige verbazing kijk ik toe. Overhellen is de Evoque vreemd en de balans lijkt voortreffelijk. Wat zou ik graag nu zelf het stuur in handen nemen om ook dat laatste stukje ervaring met jullie te kunnen delen. Zover is het helaas nog niet.
MagneRide
De fantastische wegligging is volgens de testrijder overigens mede te danken aan het MagneRide-systeem die volgens Land Rover voor het eerst wordt toegepast op een 4x4. Bij MagneRide zijn de schokdempers gevuld met een magnetische vloeistof waarbij een elektromagneet de hardheid van de demping tot vijftig keer per seconde kan aanpassen. Er zijn drie standen: passief, hard en soft. Het ophangingsysteem dat hier wordt ingezet leest als het ware de weg, ook bij offroad-rijden. De verzamelde data worden geïnterpreteerd en vertaald om de verschillende stuursystemen voor de demping, de stuurbekrachtiging, enzovoort aan te sturen. Ook de eventuele lading aan boord wordt vastgesteld en betrokken in het aansturen van de dempingregeling.
Voorlopige conclusie
Na een eerste dynamische kennismaking met de Range Rover Evoque zijn we nog enthousiaster geworden dan we aanvankelijk al waren op basis van de eerste details en de prijzen. De Evoque biedt een mooie combinatie tussen comfort en sportiviteit waarbij vooral het sportieve deel opvallend goed lijkt te zijn. De wegen op de testbaan lieten duidelijk zien waartoe de Evoque in staat moet zijn en daar zal de voornamelijk Duitse concurrentie een zware kluif aan krijgen. Het is nog te vroeg om een keihard oordeel te vellen, maar de Evoque zou zomaar de benchmark in zijn klasse kunnen worden.
Met dank aan AutoWereld.com / MotorTrend