Forester een echte, stoere SUV.
Bron: www.ad.nl
De Subaru Forester oogt niet langer als een opgehoogde stationwagon. Het is een échte SUV met een stoere uitstraling.
Subaru leek even de weg kwijt. Het merk maakte onlangs van de karakteristieke Impreza een steriele allemansvriend die, afgezien van zijn rijeigenschappen, bij niemand de handen op elkaar kreeg. Bij de Forester hebben ontwerpers gelukkig wèl een duidelijke keuze gemaakt: een echte SUV met uitgeklopte wielkasten, een imponerende voorzijde en gegroeide afmetingen. Dit in tegenstelling tot zijn voorganger, die hooguit werd gezien als een opgehoogde stationwagon met enkele SUV-kenmerken. ,,Natuurlijk is er een groep trouwe klanten die hierdoor afhaakt, beseft Marcel Hollaar, directeur van Subaru Nederland. ,,Juist omdat ze geen echte, opzichtige SUV willen. Maar we hopen dat er een grotere groep nieuwe klanten voor terugkomt.''
Die kans is groot, want de opmars van de SUV is onstuitbaar. Subaru's echte concurrenten, de Hyundai Santa Fe, Kia Sorento en Chevrolet Captiva zijn ongeveer even duur, maar bieden meer ruimte, zeven zitplaatsen en vergelijkbare kwaliteit. Maar wij hebben symmetrical AWD,' zegt men bij Subaru. Het gaat om de combinatie van boxermotor en permanente vierwielaandrijving. De vlakke boxermotor ligt diep onderin de motorruimte, met als gevolg een laag zwaartepunt, en de 4x4 zorgt voor meer veiligheid en tractie. Helaas betekent dat wel een hogere aanschafprijs en extra brandstofverbruik.
De stoelen zijn uitstekend. Jammer alleen dat het dashboard nagenoeg hetzelfde is als dat van de Impreza. Het lijkt of je in een vijftien jaar oude Japanner stapt. Wanneer de boxermotor wordt gestart, is van het karakteristieke, roffelende motorgeluid weinig te merken. Daarmee is deze Subaru een fijne reisauto, want ook wind- en bandengeruis zijn nauwelijks hoorbaar.
De wegligging en vering van de Forester zijn goed, maar op de gladde Griekse wegen waar we de auto testten, kregen de banden weinig grip. Het onderstel strijkt oneffenheden moeiteloos glad, maar in bochten helt de Forester tamelijk snel over. De besturing is lekker direct en de draaicirkel klein. De versnellingsbak schakelt soepel en trefzeker en de remmen zijn goed te doseren.
Prijs & prestaties.
De nieuwe Subaru Forester is begin mei te koop vanaf 32.495. Er zijn twee uitvoeringen: Comfort en Luxury. Permanente vierwielaandrijving is standaard, de overige uitrustingsspecificaties zijn nog niet bekend. Dankzij de 150 pk sterke 2.0 benzinemotor accelereert de Forester van 0-100 km/u in 11,0 seconden. De topsnelheid is 184 km/u. Een handgeschakelde vijfversnellingsbak is standaard. De viertraps automaat is tegen meerprijs leverbaar.
Bekijk hieronder de kwaliteiten van de Forester: