Opel SUV: Antara

2008/11/18 door Bas in DUITS
Bron: Autdoor

ALMELO - Na de eerste foto's en technische gegevens was het wachten op de prestaties van de motoren, de verbruikcijfers en de gewichten van de Antara, Opel's kakelverse SUV. Nu heeft de autobouwer die stilzwijgend bekendgemaakt.

De Antara is Opel's eerste stap in het SUV-segment. Eind dit jaar start de levering in enkele Europese landen. De Nederlandse koper moet wachten tot en met begin volgend jaar. Het gamma bestaat uit één modelvariant, een vijfdeurs met vijf zitplaatsen. Wie met z'n zevenen onderweg wil, wordt vriendelijk naar Chevrolet doorverwezen, die de technisch gelijke Captiva op de prijslijst heeft staan. Wie een echte off-roader wil, wordt een Hummer voorgeschoteld. En wie een tweedeurs 4x4-model wenst, moet geduld uitoefenen. Daar komt Opel binnen de GM-familie weer zelf mee. Hij ligt al op de ontwerptafel. Vandaar dat het studiemodel Antara GTC, waarmee Opel de komst van een SUV aankondigde, uitvoerde als coupé-achtige driedeurs. Toen het prototype werd gebouwd, was de productie van de vijfdeurs Antara al in volle gang. Daarmee krijgt Opel weer twee 4x4's in het programma. In de jaren negentig bood het merk ook twee terreinwagens aan, de Frontera en Monterey. Beide types werden bij Isuzu ingekocht en uitgedost met een Blitz-embleem.

De Antara bijt als vijfdeurs het spits af. De auto is, zoals bekend 4,58 meter lang. Breedte en hoogte komen tot respectievelijk 1,85 en 1,70 meter.
De afstand tussen de wielen bedraagt 2,70 meter. De bodemvrijheid ligt op twintig hele centimeters en stelt de bestuurder in staat een voorzichtig off-roadterrein mee te pikken. De aanloophoek en afloophoek liggen op 24 en
23 graden. Volgens Opel kan de Antara een voorwaartse helling nemen van 41,8 graden. In de Antara is plaats voor vijf volwassenen, die 440 liter tot 680 liter aan bagage kunnen meenemen, afhankelijk van de stand van de achterbank. De tweede zitrij kan tevens geheel worden weggeklapt.

Drie motoren
Om de 1.805 kg zware SUV voort te bewegen biedt Opel drie motoren aan. De kleinste benzinemotor is een viercilinder met een slagvolume van 2,4 liter.
Het vermogen bedraagt 141 pk. Het koppel meet 220 Nm bij 4.000 tpm. Daarmee snelt de Antara in 11,9 tellen van stilstand naar 100 km/h. De top ligt op
175 km/h. Volgens de fabrieksgegevens consumeert de 4x4 gemiddeld 9,6 liter per 100 km. Opel koppelt de motor aan een handgeschakelde vijfbak.

Daarnaast is een zescilinder benzinemotor verkrijgbaar. Het blok meet 3,2 liter en perst 224 pk uit de zes pitten. Het koppel is 302 Nm bij 3600 tpm.
De versie met zespitter onder de kap is de enige Antara die een top boven de 200 km/h heeft. Hij haalt 203 km/h, waarvan de eerste 100 km/h in 8,8 tellen op de snelheidsmeter kan staan. Het verbruik bedraagt 11,8 liter per 100 km.
Een automaat met vijf verzetten is standaard. Voor de veelrijders is er één dieselmotor beschikbaar. De krachtbron telt vier cilinders met een gezamenlijke inhoud van 2,0 liter. Het maximum vermogen bedraagt 150 pk, het koppel 310 Nm bij 2.000 tpm. Een gemiddelde dieselconsumptie van 7,5 liter per 100 km moet mogelijk zijn. De motorisering kan verkregen worden in combinatie met een handgeschakelde vijfbak of vijftrapsautomaat. Opel Nederland verwacht dat de oliegestookte versie de meest populaire wordt.


Share/Save/Bookmark