Ferrari Purosangue: Een Supercar in SUV-verpakking?
Het is zover: Ferrari heeft zijn eerste SUV gepresenteerd, de Purosangue! Hoewel Ferrari het zelf niet graag een SUV noemt, is het onmiskenbaar een auto die concurreert met toonaangevende performance SUV's zoals de Lamborghini Urus, Aston Martin DBX en Bentley Bentayga. Maar kan de Purosangue het waarmaken als 'de Ferrari onder de SUV's', of blijft het slechts een poging om een nieuw marktsegment te veroveren?
Een SUV die alles behalve gewoon is
De Ferrari Purosangue valt niet eenvoudig te plaatsen in een hokje. Het lijkt meer een crossover tussen een supercar en een grote hatchback dan een typische SUV. Het ontwerp straalt een combinatie van elegantie en agressiviteit uit, met een gedurfde, slanke voorzijde waarin smalle dagrijlichten los van de hoofdverlichting zijn geplaatst. Overal zijn functionele luchtinlaten te vinden, wat benadrukt dat deze auto meer is dan alleen maar uiterlijk vertoon – alles heeft een doel.
De zijkant van de Purosangue heeft een sportieve, gestrekte uitstraling. In plaats van de logge proporties van een traditionele SUV, oogt de Ferrari verrassend slank, bijna als een uit de kluiten gewassen shooting brake. En aan de achterkant valt meteen het vakmanschap op, met intrigerende details, meerdere luchtinlaten en de iconische vier uitlaten – alsof hij wil zeggen dat hij, ondanks zijn SUV-karakter, niets aan pure Ferrari-DNA heeft ingeboet.
Het interieur: Luxe en sportiviteit gecombineerd
Stap in de Purosangue en het is direct duidelijk dat je in een Ferrari zit. De bestuurder heeft de beschikking over een groot digitaal scherm dat fungeert als infotainmentsysteem, maar dan op Ferrari-wijze: minimalistisch en gericht op de rijervaring. Ook de passagier krijgt een eigen scherm om de rit te volgen, iets wat zeldzaam is in dit segment. Het interieur ademt sportiviteit, zonder in te leveren op luxe. De kuipstoelen in de achterbank zijn identiek aan die voorin, wat de auto het gevoel geeft van een vierzits supercar in plaats van een gezinsvriendelijke SUV.
Ferrari heeft gekozen voor een minimalistisch bedieningspaneel op de middenconsole, maar niet alles is even intuïtief. Sommige knoppen zijn aanraakgevoelig, wat er misschien futuristisch uitziet, maar tijdens het rijden soms wat afleidend kan zijn. Toch is het moeilijk om niet onder de indruk te zijn van de mate van luxe en het vakmanschap dat in elk detail van het interieur zichtbaar is.
De V12: Het kloppende hart van de Purosangue
Een Ferrari zou geen Ferrari zijn zonder een bijzondere motor, en de Purosangue stelt niet teleur. Onder de motorkap ligt een 6,5-liter atmosferische V12, goed voor 725 pk en 716 Nm koppel. Het is de enige SUV ter wereld die standaard met een V12 wordt geleverd, en dat zegt veel over Ferrari's ambitie om een unieke rijervaring te bieden. Geen elektrische assistentie, geen turbo's – gewoon pure, rauwe kracht zoals alleen Ferrari dat kan.
De acceleratie en de soundtrack van de V12 maken elke rit een belevenis. In een tijdperk waarin steeds meer auto's elektrisch worden en SUV's bekendstaan om hun praktische bruikbaarheid, is de Purosangue een ode aan de pure rijervaring. Het is niet zomaar een auto, maar een statement – een reminder dat er altijd plaats moet zijn voor passie in de auto-industrie.
Maar is het dat waard
Met een startprijs van £313.000 (en oplopend tot wel £430.000 met alle opties), is de Purosangue geen auto voor de massa. Toch is het niet zomaar een SUV; het is een Ferrari die alles op alles zet om een nieuwe standaard te zetten in het luxueuze performance-SUV-segment. Of hij zijn prijs waard is, hangt af van hoe je ernaar kijkt. Voor de liefhebber van snelheid, luxe en exclusiviteit is dit wellicht de ultieme belichaming van wat een SUV zou kunnen zijn – als je tenminste bereid bent om de prijs te betalen.
De Ferrari Purosangue is meer dan een nieuw hoofdstuk voor Ferrari. Het is een nieuwe interpretatie van wat een SUV kan zijn – niet praktisch en alledaags, maar een voertuig dat zowel het hart van de bestuurder als de ziel van een sportwagenliefhebber sneller laat kloppen. Of je het nu een SUV durft te noemen of niet, één ding is zeker: de Purosangue is uniek, zoals alleen Ferrari dat kan doen.