2 Cayennes voor de prijs van 1?
Bron: www.autdoor.nl
SAN JOSE - De marketing- en salesmanager van een nieuwe Porsche-dealer is binnen een uur ontslagen wegens het succesvol toepassen van een klassieke sales-promotiontechniek: twee halen, een betalen.
Glen Fergusson, de marketingmanager van een nieuwe Porsche-dealer in Californië, is zijn baan kwijt en zal misschien worden aangeklaagd, terwijl het bedrijf er alles aan doet om de kosten te vergoeden van Glens promotionele actie ter gelegenheid van de openingsdag.
18 autos per uur
Het duurde een uur voordat de directie doorhad wat er aan de hand was, waarna het bedrijf werd gesloten. In dat uur waren achttien Porsches verkocht. Maar in datzelfde uur waren er dus ook achttien Porsches weggegeven.
Ebay
Onder de kopers waren mensen die snel een financiëring hadden afgesloten om van de actie te profiteren. De gratis auto werd direct doorverkocht via Ebay, zodat de resterende Porsche per saldo 5.000 dollar kostte. Een andere klant verkocht beide Porsches en eindigde met een winst van 120.000 Dollar.
Rekenwonder
De uitleg van Ferguson was dat hij nooit goed is geweest in rekenen, en dat hij in zijn favoriete koffieshop had gezien dat het concept -twee halen, een betalen- zeer succesvol was. En dat deel had hij goed ingeschat. Ook voor de verkoopprikkeling van Porsches werkte het concept zeer goed, want er zijn maar weinig autoverkopers die achttien nieuwe autos in een uur verkopen. Alleen de kosten van de actie waren een beetje aan de hoge kant, in verhouding tot de marge.