BMW Vision: hybride X5 komt er aan!
Bron: www.autoblog.nl
Als er een hybride X6 komt, dan is een hybride versie van de welbekende X5 natuurlijk geen verrassing. BMW doet ons echter wel verbazen met het feit dat het hier gaat om een hybride diesel.
In Genève zal het Duitse merk deze conceptcar tonen, het is een milde hybride (ActiveHybrid). De hybride technologie is gecombineerd met een twin-turbocharged viercilinder diesel, een nieuwe achtbak en zonnepanelen op het dak! Dat alles in de body van een BMW X5.
Al dat groene geneuzel doet weinig af aan de performance. De BMW Vision EfficientDynamics concept gaat namelijk van 0 naar 100 in een zeer redelijke 8,9 seconden.
De concept car, gebaseerd op de BMW X5, realiseert een gemiddeld verbruik van slechts 6,5 liter diesel per honderd kilometer en een CO2-uitstoot van 172 g/km. Uiterst gunstige waarden in het segment van Sports Activity Vehicles die in ons land zouden resulteren in een volledige vrijstelling van de veelbesproken CO2-heffing. Tegelijkertijd staan de dynamische kwaliteiten ook op een hoog niveau: de auto sprint in 8,9 tellen van nul tot honderd kilometer per uur. Daarnaast kan deze hybride concept car zich op het gebied van comfort en gebruiksmogelijkheden volledig meten met de bestaande BMW X5.
BMW monteert in de Vision EfficientDynamics de uit de BMW 1 Serie befaamde tweeliter dieselmotor met variabele twin-turbo. Deze krachtbron is goed voor 150 kW/204 pk en een maximaal koppel van 400 Nm bij 2.000 tot 2.250 toeren per minuut. Een uiterst compacte elektromotor voegt hier nog eens 15 kW aan vermogen en 210 Nm aan koppel aan toe, ter ondersteuning van de acceleratie. De BMW ActiveHybrid techniek levert zowel een bijdrage aan het prestatiepotentieel als aan de reductie van het verbruik. Zo doet de direct in de aandrijflijn geïntegreerde elektromotor tijdens het remmen dienst als generator, waardoor de dieselmotor minimaal belast wordt om de accu bij te laden. De opgewekte elektriciteit gaat naar een krachtige en ruimtebesparende lithium-ionaccu in de bagageruimte. Mede dankzij deze voorziening blijft de bagageruimte zeer riant. De sterke accu zorgt ervoor dat diverse voorzieningen blijven functioneren wanneer de Auto Start Stop-functie de motor uitschakelt om brandstof te besparen. Via een extra 120-volt netwerk voorziet de accu onder meer de klimaatregeling van stroom. De Auto Start Stop-functie wordt gecombineerd met een volledig nieuw ontwikkelde brandstofbesparende automatische versnellingsbak met maar liefst acht versnellingen. Deze transmissie is gereed voor serieproductie.
Op het dak van de BMW Vision EfficientDynamics bevindt zich een zonnepaneel van één vierkante meter met een capaciteit van één kilowattuur. Hierdoor is het onder meer mogelijk de transmissieolie voor te verwarmen om zo de koude start fase te verkorten. Ook kan het zonnepaneel energie leveren voor een koelbox, audioapparatuur en het opladen van de accu.
Voor verfijning van de stroomlijn ontwikkelde BMW nieuwe, aerodynamische velgen. Bij een snelheid van 160 km/uur is er één kW minder vermogen nodig dankzij de verminderde luchtwervelingen bij de wielen.
Met de BMW Vision EfficientDynamics verkent BMW de mogelijkheden van een intelligente hybride-aandrijving als nieuw component binnen EfficientDynamics. BMW streeft ernaar om voor alle modellen specifieke aandrijfconcepten te ontwikkelen die een zo laag mogelijk verbruik combineren met het rijplezier wat BMW zo kenmerkt. Door per model steeds te kiezen voor toepassing van de best geschikte EfficientDynamics componenten, kan BMW tegen een aanvaardbaar kostenniveau steeds nieuwe alternatieven ontwikkelen en standaard op al haar modellen inbouwen.