Mercedes Vision GLK BLUETEC Hybrid concept.
Bron: www.autoblog.nl
Straks niet in AMG-trim te krijgen, maar misschien wel als diesel-hybride: de Mercedes GLK. Diesel-hybride auto's lijken de laatste tijd populairder te worden. Zo zagen we eerder de BMW Vision X5, de Volkswagen Golf en de Peugeots. Opvallend dat zowel de BMW als de Mercedes de naam Vision in zich hebben. Zijn dat de eerste tekenen van een samenwerking op het gebied van motoren?
De GLK BLUETEC Hybrid is voorzien van een 2,2L vier-cilinder gekoppeld aan een elektromotor. Dit resulteert in een totaal vermogen van 224 pk en een koppel van 560 Nm. Met deze waarden komt de GLK heel schappelijk vooruit. De spurt naar de 100 is al in 7,3 seconden gepiept en pas bij 215 km/u houdt de GLK het voor gezien.
Niet alleen de prestaties zijn goed te noemen, het verbruik is ook nog eens erg laag. De elektromotor helpt met zn 160 Nm mee tijdens brandstofslurpende activiteiten als acceleren en slaat energie op als er geremd wordt. Uiteindelijk verstookt de GLK hierdoor gemiddeld slechts 5,9L brandstof en dat komt overeen met 157g CO2-uitstoot per gereden kilometer. Dit schijnt het laagste verbruik ter wereld te zijn voor een SUV. Ik denk dan: stop die motor in een meer gestroomlijnde C-klasse, dan kom je tot nog veel betere waarden.
Dezelfde motor wordt helaas (nog) niet in de C-klasse gestopt. In de lente komt Mercedes wél met twee Blue Efficiency-modellen van de C-klasse, de C200CDI en de C180 Kompressor. Deze leveren nog altijd 136 respectievelijk 156 pk, terwijl de motor van de C180 werd verkleind naar 1597 cc. Door gewichtsreductie en een luchtweerstand van slechts 0,25 verbruikt de C200 CDI nog maar 5,1L en de C180 Kompressor nog slechts 6,5L peut. Interessant hè, als die gunstige hybride-verbruikcijfers?