Mercedes toont X3 concurrent GLK in Peking
Bron: www.nieuws.nl
Mercedes toont dezer dagen op het autosalon van Peking voor het eerste de definitieve versie van de GLK. Dat is de compactere versie van de ML, een rechtstreekse concurrent voor de BMW X3. In het najaar, als hij bij de dealers staat, komen ook de Audi Q5 en de Volvo XC60 in dat felbevochten segment van de compacte SUV (Sport Utility Vehicle) meespelen.
Uiterlijk neemt de GLK de trekken over van de Vision GLK Freeside Concept die eerder dit jaar in Detroit te zien was. Met een lengte van 4,53 meter, een breedte van 1,84 meter en een hoogte van 1,69 meter loopt hij ongeveer gelijk met de BMW X3.
G-knop.
Het belangrijkste nieuws zit 'm in de technologie die onder dat uiterlijk schuil gaat. De GLK is vooral ontwikkeld voor op de weg. De 4MATIC vierwielaandrijving en de elektronische gestuurde Agility Control ophaning zijn vooral daar op toegespitst. Maar mits een druk op de 'G-knop', krijgt de auto meer terreincapaciteiten. Niet dat het om een 'low gearing' veldversnelling gaat, maar wel om aanpassingen zoals getemperde reacties op het gas, andere schakelverhoudingen voor de 7-trapsautomaat en meer toegelaten wielspin.
Echt goedkoop zal deze GLK aanvankelijk niet zijn. Er is in het begin slechts keuze uit de 280 en 350 V6-benzinemotoren en de 320 CDI diesel. Alle motoren zijn gekoppeld aan de bekende 7G-Tronic automaat.
De V6 benzinemotoren zijn goed voor respectievelijk 231 en 272 pk. De GLK 350 sprint in 6,7 seconden naar 100 km/u. en heeft een topsnelheid van 230 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik van de GLK 280 is 10,2 liter per 100 kilometer, dat van de GLK 350 10,4 liter per 100 kilometer.
Zuinige 220 CDI in 2009.
De GLK 320 CDI is goed voor 224 pk en een karrenvracht koppel: 540 Nm. Deze versie sprint in 7,5 seconden naar 100 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik is 7,9 liter per 100 kilometer. Een zuinige 220 CDI BlueEfficiency van 170 pk die slechts 6,9 liter zou verbruiken, komt er pas in de zomer van 2009.
De GLK krijgt standaard 17 duims lichtmetalen velgen, maar met een sportpakket kan die diameter groeien naar 19 duim. De auto zit vol met veiligheidsvoorzieningen: naast de obligate batterij airbags en ESP zijn er Brake Assist, Neck Pro-hoofdsteunen en Presafe. Dat laatste systeem zet de andere veiligheidssystemen op scherp bij een naderende crash.